„Przygotowujemy ofertę Premium Polityki Cyfrowej” – wywiad z kierownikiem Działu Rozwoju Produktów Cyfrowych w Polityce

pc_headerRozmowa z Joanną Chmielecką, kierownikiem Działu Rozwoju Produktów Cyfrowych w POLITYCE, na temat obecnej sytuacji Polityki Cyfrowej na rynku ePrasy oraz planów Wydawcy związanymi z produktami cyfrowymi.

Łukasz Sporyszkiewicz, Bez Druku (BD): POLITYKA kiedyś informowała o trzech tysiącach prenumeratorów wersji tygodnika dostępnej w Kindle Store. Obecnie czytelnicy mają możliwość prenumeraty w cyfrowej wersji periodyku w księgarni Amazon, Nexto, Publio, iPad i oczywiście w ramach abonamentu jako Polityki Cyfrowej. Czy mógłbym się dowiedzieć ile obecnie cyfrowych prenumeratorów posiada POLITYKA? 

Joanna Chmielecka: kierownik Działu Rozwoju Produktów Cyfrowych w POLITYCE (JC): Sprzedaż POLITYKI w styczniu 2014 (średnio na numer) wyglądała następująco:

  • E-wydania:               587 egz. pojedynczych, 7.650 egz. w prenumeracie.
  • Mutacje cyfrowe:       12 egz. pojedynczych, 3.024 egz. w prenumeracie.

Przy okazji warto jeszcze raz wyjaśnić, czym różnią się powyższe kategorie. Jako e-wydania wydawcy deklarują te publikacje cyfrowe, które zawierają co najmniej wersję w PDF, i których cena nie jest niższa niż 30% ceny okładkowej egzemplarza drukowanego. Egzemplarze zaliczone do e-wydań wydawcy mogą zsumować ze sprzedażą egzemplarzy drukowanych i podawać je do publicznej wiadomości jako sprzedaż tytułu ogółem.

W przypadku POLITYKI w kategorii e-wydań mieszczą się klasyczne e-wydania dystrybuowane np. przez Nexto czy Publio, Polityka Cyfrowa (jednym z dostępnych formatów jest PDF) oraz wydanie POLITYKI na iPada (wraz z zakupem numeru można go przeglądać w aplikacji lub pobrać PDF).

Mutacje cyfrowe nie muszą spełniać warunku repliki wydania drukowanego (PDF). POLITYKA w tej kategorii deklaruje swoje wydanie na Kindle’a sprzedawane przez serwis Amazon. Czyli, mimo obecności na rynku różnych form dostępu do cyfrowych wydań POLITYKI, nadal utrzymuje się baza 3 tys. prenumeratorów na Kindle.

Najświeższe dane o wynikach sprzedaży prasy można znaleźć w publicznie dostępnych zestawieniach ZKDP.

BD: Który z kanałów dystrybucji cyfrowej ma najwięcej subskrybentów?

JC: Najwięcej subskrybentów mamy w Polityce Cyfrowej. W marcu br. liczba prenumeratorów przekroczyła 4.800.

BD: Agora ostatnio schowała swoje treści za paywallem. Szczególnie ciekawie wygląda pakiet „Premium”, który, poza dostępem do cyfrowego wydania dziennika, pozwala także na dostęp do tytułów w wersji na iPada. Czy Polityka planuje swoją wersję Premium?

JC: Pracujemy nad przygotowaniem poszerzonej oferty Premium. Sama będąc czytelnikiem cyfrowym rozumiem, jak wygodne dla Klientów są oferty typu „all access”. Nie wykluczam takiego rozwiązania, by abonenci Polityki Cyfrowej mogli pobierać opłacone wydania także w aplikacji na iPada.

BD: W zeszłym roku do Polityki Cyfrowej dołączył dwutygodnik Forum. Czy planowana jest sprzedaż wspólna obu tytułów w jednym pakiecie?

JC: Przygotowując nową ofertę weźmiemy pod uwagę, że jest pewna grupa czytelników, którzy prenumerują oba wydawnictwa w formie cyfrowej. Uważam jednak, że sukces sprzedaży w dużym stopniu zależy od czytelności i prostoty oferty.

Już teraz Czytelnik POLITYKI w kilku kanałach cyfrowej dystrybucji ma sporo do porównania: zawartość, cenę, rozwiązania techniczne czy nawet model płatności. Warto zachować ostrożność wprowadzając do tej układanki kolejne elementy 😉

BD: Wersja mobi POLITYKI z abonamentu różni się od tej dostępnej w Kindle Store. Różnica polega na prezentowaniu treści. O ile wersja ze sklepu Amazon posiada tzw. układ gazetowy ze spisem treści, to ta z Polityki Cyfrowej ma wygląd normalnego ebooka, co zmusza użytkowników czytników Kindle do lektury linearnej. Nowo pobrane numery traktowane są przez readery jak książka (wpadają do katalogu Documents, a nie Periodicals). „Gazeta Wyborcza” w Publio czy „Wprost” w Nexto, mają układ prasowy i traktowane są przez urządzenie jak gazety. Czy planują Państwo zmiany w Polityce Cyfrowej w formacie mobi?

JC: Tak, dołożymy starań, by do końca maja br. plik mobi był dostępny w formacie czasopisma.

BD: Wielu czytelników korzysta z abonamentu Polityki Cyfrowej na czytnikach. Zauważalny jest brak wydań okolicznościowych czyli Niezbędników w formacie ePub/mobi. Czy planowane jest udostępnienie  ich na czytniki?

JC: Tak, jest taki plan. Odsyłam do pytania o wersję Premium 😉

BD: POLITYKA to także wydawca książek. Mimo otwartości na rynek cyfrowy nie doczekaliśmy się jeszcze tradycyjnych książek w postaci ebooków. Czy to się w najbliższym czasie zmieni?

JC: To nie jest w tej chwili priorytet dla wydawnictwa.

BD: Czy ukaże się może odpowiednik tygodnika na iPad przeznaczony na urządzenia pracujące na Androidzie?

JC: Kluczowe pytanie brzmi czy Czytelnicy z urządzeniami opartymi o system Android mają wygodny dostęp do bieżących numerów POLITYKI? Odpowiedź jest taka, że mają.

Zakupiwszy abonament Polityki Cyfrowej mogą czytać treści online przez portal oparty o technologię Web Responsive i offline po pobraniu plików z wydaniami do aplikacji przystosowanych do odczytu ebooków/pufów/mp3. Mogą też skorzystać z subskrypcji przez Amazon i używać aplikacji Kindle for Android.

Faktycznie, nasi Czytelnicy nie mają do dyspozycji dedykowanej aplikacji POLITYKI na Androida. Jest parę czynników, które nas do takiej inwestycji zniechęcają. Po pierwsze, Klienci tej platformy wydają w aplikacjach pieniądze mniej chętnie niż użytkownicy urządzeń z iOS. Po drugie, to platforma „rozwarstwiona” w sensie liczby równoległych wersji systemu i różnej klasy urządzeń o różnych rozdzielczościach ekranów. To dla wydawcy oznacza zwiększone ryzyko nadprogramowych kosztów programistycznych i obsługi Klientów przy – najprawdopodobniej – niewielkim przyroście sprzedaży.

 BD: Dziękuję bardzo za rozmowę.

Warszawa, 1 kwietnia 2014 r

Zapraszam do lektury opisu i recenzji usługi Polityki Cyfrowej zamieszczonej na Bez Druku