Send-to-PacketBook, czy Ebookpoint.pl znajdzie naśladowców?

pocketbookOd chwili, gdy na blogu Cyfranka przeczytałem o wprowadzeniu przez czeskie eKsięgarnie oraz polski Ebookpoint.pl możliwości wysyłki treści na czytniki PocketBook bezpośrednio ze strony sklepu, gdzie ebook nabyliśmy. Zachodzę w głowę, dlaczego tak mało polskich wydawców i podmiotów sprzedających eKsiążki decyduje się na wsparcie innych readerów niż Kindle. Testując swego czasu PB Aqua zauważyłem, że przepaść między liderem, a innymi producentami wcale nie jest tak wielka. Brakuje jednak wsparcia tego producenta przez polskie eKsięgarnie. Myślę, że nie trzeba też wielkiego budżetu, by usługa Send to PB mogła zostać uruchomiona.

Bardzo podoba mi się PocketBook Touch – dotykowy z podświetlanym ekranem. Jednak jako potencjalny zakup został on na samym początku zdyskwalifikowany. Na ereaderze czytam prasę, a brak usługi Send to PocketBook powoduje konieczność wykonania dziwnych operacji opisanych przeze mnie w drugiej części testu czytnika PocketBook Aqua przy pomocy readera i smartfona, by gazetę codzienną można było pobrać.

Zaintrygowany brakiem współpracy polskich eKsięgarni z PocketBookiem, zapytałem przedstawicieli kilku, czy planują wprowadzić usługę Send to PB.

Na pierwszy ogień poszło agorowe Publio.pl. Już podczas Targów Książki w Krakowie widać było zacieśnienie współpracy między tymi podmiotami. Do tego dochodzą promocje zamieszczone w „Wyborczej” na sprzedaż czytników PB w obniżonych cenach dla prenumeratorów cyfrowych. Na zadane pytanie o współpracę z PocketBookiem i wysyłkę treści na czytnik tego producenta, odpisała mi Paulina Wasilewicz z Centrum Wsparcia Użytkownika:  „uprzejmie informuję, iż promujemy i staramy się wspierać. Taka wysyłka powinna się u nas pojawić jeszcze w tym kwartale”.

Kolejną osobą, która odpisała jest Ewa Pałka z działu PR Woblinka. Cieszę się, że mogłem pomóc i zainspirować eKsięgarnię i wydawnictwo:) Pański mail zainspirował nas do pochylenia się nad tym tematem i mogę powiedzieć, że opcję wdrożymy – przewidywany czas, w kontekście innych rozpoczętych projektów (zwłaszcza ulepszania strony i mechanizmów promocyjnych, nad którymi teraz pracujemy) to kilka tygodni”.

Martyna Bednarczyk, koordynator ds. marketingu Virtualo jasno stwierdziła, że priorytetem są dla księgarni czytniki dominujące na rynku. Złośliwie dopiszę, że inne czytniki nigdy nie będą miały szansy stać się popularne, jeśli eKsięgarnie nie będą z nimi współpracowały. Co ciekawe, czytniki firmy PocketBook sprzedawane były zarówno przez Virtualo, jak i należący do tej samej stajni Empik. „Obecnie dla Klientów księgarni Virtualo.pl dostępna jest wysyłka zakupionych e-booków (format MOBI) na czytniki Kindle. Według danych Virtualo ogromna większość e-czytelników (nawet 73% – dane z akcji Czytnikoliczenie przeprowadzonej w maju 2014 r.) posiada czytnik właśnie tej marki – dlatego w pierwszej kolejności zdecydowaliśmy się wprowadzić wysyłkę e-booków na czytniki Kindle. W planach na 2015 r. mamy również wprowadzenie takiej wysyłki m.in. na czytniki PocketBook – najprawdopodobniej będzie ona dostępna jeszcze w pierwszym kwartale tego roku.”

Spytałem również Karinę Sękowską z PRContext reprezentującą PB na rynku polskim o popularyzację tej usługi ze strony przedstawiciela firmy: „Ponieważ PRcontext ściśle współpracuje z firmą PocketBook, a także pośredniczy w kontaktach pomiędzy polskim rynkiem a producentem, jest rzeczą naturalną, iż pomagamy w pozyskiwaniu wsparcia w takim zakresie. Każdorazowo jednak jest to inicjatywa e-księgarni, ponieważ to po jej stronie leży cały ciężar wdrożenia takiego rozwiązania. Z naszej strony możemy skontaktować zainteresowanych z odpowiednim działem w firmie PocketBook i umożliwić pozyskanie wskazówek technicznych”. Co ważne, Pani Karina w rozmowie potwierdziła, że usługa Send to PB przy pomocy PRContext jest właśnie wdrażana w Publio.

Na zakończenie pytanie zadałem przedstawicielowi lidera czyli Ebookpoint.pl, który tą usługę już wdrożył. Zapytałem ile osób korzysta z wysyłki treści zakupionych w ebookpoint.pl na czytnik Pocketbook. Odpowiedzi udzielił mi Radosław Tosta, online Marketing Manager.

37%

kindle

0.4%

pocketbook

10%

dropbox

Fakt, liczby nie są oszałamiające. Wydaje mi się, że wsparcie czytników PB i innych zrobi dobrze konkurencji na rynku. Kindle nie jest jedynym wyborem, a w interesie eKsięgarni jest wspieranie innych producentów niż Amazon.