1 listopada ruszyła kolejna edycja akcji promocyjnej e-czytelnictwa oraz audiobookowania o nazwie Czytaj PL (dawniej Czytaj KRK). W jej ramach przez miesiąc oferowane są za darmo ebooki i audiobooki kliku wydawnictw. Osoba chcąca skorzystać z okazji musi mieć smartfon/tablet z systemem Android lub iOS oraz pobraną aplikację Woblink reader, który od zeszłego roku pełni także funkcję czytnika akcji. Niestety, tak jak w zeszłych latach, nie możemy czytać treści udostępnionych w akcji na czytnikach ebooków.
Jak zwykle za techniczną stronę aplikacji odpowiedzialność bierze, należący do Znaku, Woblink.
Na stronie Czytaj PL, która przerodziła się w zeszłym roku w mały portal traktujący o czytaniu i e-czytaniu, znajdują się szczegóły akcji.
Jakie treści otrzymamy w tym roku? W ciągu miesiąca możemy przeczytać jedną z 12 oferowanych książek w formie ebooka. Pięć z nich dostępnych jest także w formie audiobooka. W ramach akcji oferowane są następujące tytuły:
- „Korona śniegu i krwi” Elżbiety Cherezińskiej (Wydawnictwo Zysk i s-ka Poznań) także jako audiobook,
- „Shantaram” Gregory’ego Davida Robertsa (Wydawnictwo Marginesy Warszawa) także jako audiobook,
- „Wanda” Anny Kamińskiej(Wydawnictwo Literackie Kraków) także jako audiobook,
- „Miasto Archipelag” Filipa Springera (Karakter Kraków),
- „Historie bez cenzury 2” Wojciecha Drewniaka (Znak Horyzont Kraków),
- „Sekretne życie drzew” Petera Wohllebena (Wydawnictwo Otwarte Kraków) także jako audiobook,
- „Szczera prawda o nieuczciwości” Dana Arielyego (Wydawnictwo Smak Słowa Sopot) także jako audiobook,
- „Księżniczka z lodu” Camilli Läckberg (Wydawnictwo Czarna Owca Warszawa) także jako audiobook,
- „#Wstydź się” Jona Ronsona (Wydawnictwo Insignis Kraków),
- „Marek i czaszka Jaguara” Marka Kamińskiego (Wydawnictwo Znak Emotikon Kraków),
- „Czterdzieści i cztery” Krzysztofa Piskorskiego (Wydawnictwo Literackie Kraków),
- „Ślady” Jakuba Małeckiego(Wydawnictwo Sine Qua Non Kraków).
Bardzo mnie zaciekawiło, ile w Czytaj PL jest Krakowa i czy, poza zajmującym się stroną techniczną Woblinkiem, w prezentowanych książkach są jakieś wydawane w stolicy kulturalnej Polski. Okazało się, że wcale nie tak mało: na 12 pozycji prezentowanych tytułów, aż osiem związanych jest z Krakowem, dwa z Warszawą, a po jednym z Sopotem i Poznaniem. Jak można zauważyć Kraków potraktował tytuł Miasto Literatury UNESCO poważnie i dumnie niesie światełko edukacji i popularyzacji e-czytelnictwa nie tylko w swoich granicach. Także czytelnictwa tradycyjnego o czym wspomniała na konferencji „Trzęsienie ziemi na rynku książki. Do czego doprowadzą zachodzące zmiany”, przedstawicielka krakowskiej Księgarni Pod Globusem chwaląca współpracę jej księgarni z miastem w ramach popularyzacji czytelnictwa.
Bardzo cieszy tak duży dostęp tytułów, które są atrakcyjne zarówno według krytyków, jak i czytelników. Tytuły należą do bestselerów, o których dużo się pisało w ciągu ostatniego roku. Osobiście skorzystałem z okazji i w ramach akcji Czytaj PL pobrałem książkę Filipa Springera „Miasto Archipelag”, która poprzez liczne fotografie nie nadaje się do lektury na klasycznym czytniku.
Jak co roku akcja promocyjna zatacza szeroki krąg. Poza plakatami na ulicach miast objęła także szkoły i restauracje. Niestety, nie miałem okazji nowych sposobów promocji przetestować, dlatego pozwolę sobie te wątki zacytować z artykułu na Czytaj PL.
Do organizowanej z inicjatywy Instytutu Książki, pilotażowej odsłony akcji “Upoluj swoją książkę” zgłosiło się aż 1000 szkół ponadpodstawowych z całego kraju. Umożliwi ona wypożyczenie książki na 5 minutowej przerwie wprost z korytarza. Wystarczy smartfon i aplikacja. Na uczniów czekają również konkursy z atrakcyjnymi nagrodami. Ale to nie wszystko. W 200 restauracjach w ramach akcji „Czytaj PL na przystawkę” goście wypożyczą książki nie odchodząc od stolika, dzięki specjalnym nakładkom na menu.
W innym artykule twórcy akcji piszą: „goście niemal 150 wybranych restauracji na terenie całego kraju będą mogą zupełnie za darmo przeczytać 12 bestsellerowych e-booków. Książkę będzie można wypożyczyć podczas oczekiwania na zamówienie. To średnio 15-20 minut, które warto przeznaczyć na zapoznanie się z tytułami. Wystarczy smartfon i aplikacja. Partnerami akcji do tej pory zostały m.in. poznańska Weranda, Klubogaleria Szajba z Wrocławia czy restauracje Heritage i Semolino z warszawskiej Hali Koszyki. W cytowanym tekście można znaleźć mapkę z adresami restauracji, które biorą udział w akcji”.
Jeszcze kilka słów o twórcach, patronach i zasięgu Czytaj PL A.D. 2017:
- Miasta partnerskie: Kraków, Poznań, Łódź, Wrocław, Gdańsk, Katowice, Lublin, Toruń, Częstochowa, Opole, Gdynia, Rzeszów,
- Pozostałe miasta biorące udział w akcji: Warszawa, Białystok, Bydgoszcz, Bytom, Chorzów, Mysłowice, Rybnik, Sosnowiec, Szczecin, Tychy,
- Miasta Literatury UNESCO biorące udział w akcji: Dublin, Dunedin, Edynburg, Lwów, Norwich, Nottingham, Praga, Reykjavik, Dundee,
- Patronat medialny: LubimyCzytać.pl, Niestatystyczny.pl,
- Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa,
- Akcja objęta Patronatem Ministra Edukacji Narodowej,
- Organizatorzy Czytaj PL: Krakowskie Biuro Festiwalowe, Woblink,
- Partner strategiczny: Instytut Książki.
Na zakończenie. Widziałem w sieci narzekania, że mieszkańcy mniejszych miejscowości są odcięci od akcji Czytaj PL. Nieprawda, skorzystać może z niej każdy. Wystarczy zeskanować kod QR aplikacją Woblink ze zdjęcia powyżej 😉